24 marts 2011

Mad-forkælet

Det er hvad jeg er, når det kommer til måltiderne i dette hjem. Larsen har en evne - en fantastisk evne - til at lave rigtig god mad. Jeg bliver glædelig overrasket og vældig imponeret, hver eneste gang jeg sætter tænderne i noget, som han har skabt i vores lille køkken.

En lækker morgenmad, jeg indimellem bliver forkælet med, er røræg. Sublim røræg, hedder opskriften faktisk, og er fra Gordon Ramsays 'Gør det nemt'-kogebog. Larsen mestrer denne ret til perfektion, og kan den i hovedet - nu har han også lavet den en del gange.






Sublim røræg - på ristet brød. 2-3 personer
(taget direkte fra kogebogen)

ingredienser

6 store økologiske æg
25 g iskoldt smør, i små terninger

1 spsk cremefraiche
havsalt og peber
lidt klippet purløg
til servering:
2-3 tykke skiver landbrød


Slå æggene ud på en kold tykbundet pande, sæt den på laveste blus og tilsæt halvdelen af smørret. Rør med mellemrum i æggemassen med en paletkniv, så blomme og hvide bliver blandet.

Når æggemassen begynder at stivne, tilsættes resten af smørret. Det tager ca. 4-5 min, før ægget bliver til røræg. Undgå at varme æggemassen for meget op ved hele tiden at tage panden af varmen og sætte den tilbage igen.



Rist i mellemtiden brødskiverne på begge sider. 


Tilsæt cremefraiche i sidste øjeblik og smag til med salt og peber. Pynt med klippet purløg. Læg et ristede brød på varme tallerkener, og fordel rørægget ovenpå. Servér straks.


(Herhjemme bliver der også serveret bacon og panderistede cherrytomater)

En anden ret, der blev serveret herhjemme den anden aften, som jeg også lige synes jeg vil dele med jer var denne her.



Mørbrad vendt i nødderasp og hvidkålssalat. 4 pers.

Ingredienser
1 svinemørbrad
20 g valnødder
6 salvieblade
1 dl rasp
salt og peber

10 g smør
½ spsk olivenolie



8 tørrede abrikoser
1 appelsin
3 jordskokker
1/6 hvidkål

1 tsk sennep

appelsinsaft
1 spsk hvidvinseddike
1½ spsk olivenolie
salt og peber

tilbehør: 350 g groft brød

Tilberedning:
Tænd ovnen. Skær hinder og sener af mørbraden. Hak valnødderne og salviebladene meget fint evt. i elektrisk hakker og bland det med rasp, salt og peber.
Vend mørbraden i nødderaspen og steg kødet på alle sider på panden. Læg den i ovnen ved 200 grader i ca. 12 min. eller til centrumtemperatur 62 grader. Lad den hvile ca. 10 min. inen den skæres for. Skær abrikoserne i små tern og appelsinen i fileter. Skær jordskokkerne i tynde skiver evt. med kartoffelskræller og kom dem i koldt vand. Skær kålen så fint som muligt og bland kål, abrikos, appelsin og jordskok i en skål. Pisk dressingen sammen og vend den i salaten. Spis kødet skåret i skiver serveret med salat og groft brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar