13 januar 2010

Det muntre køkken

Idag har der været gang i det lille køkken. Jeg er nu ikke den helt store madlavnings-haj, det siger mig ikke rigtigt noget at stå at være kreativ mht. madlavning. Men bagning, det kan jeg lige gå med til. Idag valgte jeg så at prøve at bage nogle spelt-brød. Jeg prøver at holde mig fra alt hvad der hedder hvidt brød, så vidt det er muligt selvfølgelig, men spelt-brød, det er "tilladt" i min verden. Så spelt-brød skulle det være. Jeg havde noget revet gulerod liggende i køleskabet, så det kom også lige med i dejen. Og det gjorde det kun endnu mere lækkert. Opskriften fik jeg fra bagsiden af mel-posen, og tilføjede så selv noget revet gulerod.

Saftigt speltbrød med honning og hørfrø.

Ingredienser (2 brød)

1 kg speltmel
7 dl A38 Naturel

50 g gær

2 spsk. olie
3 tsk. salt
2 tsk. honning

4 spsk. hørfrø

Fremgangsmåde: Gæren opløses i den opvarmede A38 (ca. 25 grader via vandbad). Alle ingredienser tilsættes, dog tilbageholdes 10% af speltmelen. Dejen æltes (mindst 5 min.), og yderligere speltmel tilsættes efter behov (dejen skal klæbe en smule til hænder og bord). Dejen hæves tildækket i ca. 30 min. ved stuetemperatur. Herefter formes dejen let til 2 brød. Brødene efterhæver på en bageplade med bagepapir i ca. 30 min., tildækket og ved stuetemperatur. Brødene ridses og pensles med vand, hvorefter de bages i en forvarmet ovn i ca. 25-30 min. ved 220 grader (varmluft = 200 grader).

Efter brødene var færdige og smagt på, gik jeg i gang med at lave en ordenlig stak frikadeller. Jeg tror det blev til en 30-40 stk. Men så er der til nogle dage, det gør heller ikke noget.
Der er allerede røget en del frikadeller, og også et halvt brød. Det beviser bare at det lykkedes mig at være "kreativ" i et køkken alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar