17 september 2013

Amning // 'Store patter betyder undskyld'


Åh de kære bryster. De kære, kæmpe, udspilede, stenhårde junger jeg render rundt med for tiden - kig forkert på dem én gang, så står det ud med mælk til højre og venstre. Vi, som i Møvsen og jeg, er i gang med nye spiserutiner. Efter anbefaling fra sundhedsplejersken. Vi var kommet ind i en rutine der hed amning hver 2. time. Noget jeg havde forliget mig med, for hvis barnet var sulten, så var hun sulten. Ved besøg hos sundhedsplejersken fik jeg dog at vide, at det måske lige var i overkanten - at når hun nu er så 'gammel', så skulle hun ikke spise hver 2. time. Så jeg blev anbefalet at prøve at give fra begge bryster ved hver amning, hvor jeg før bare havde lagt hende til ét bryst og ladet hende 'tømme' det. Så nu hedder det, først det ene bryst, så aflede opmærksomheden ved at underholde hende, skifte ble eller noget helt tredje, og så det andet bryst. Så skulle hun få en del mere mad, og forhåbentligt være mæt i længere tid end kun 2 timer. Så nu kan vi trække den til at hun får mad hver 3. time-ish i løbet af dagen. Om natten sker det at hun sover længere end de der 3 timer, og det er jo kun fantastisk for mor her. Især når jeg jo har været vant til at vågne hver anden time - så er det ren luksus.

Nåh, men de kære bryster, skal jo lige vænne sig til at trykket ikke bliver lettet hver 2. time, så de har skabt sig de sidste par dage. De bliver overfyldte og stenhårde, og kommer jeg til at støde på dem, ja, så ser det ud som på billedet. Så begynder det at løbe. Det ene bryst har også gjort helt vildt ondt - sådan VIRKELIG ondt, som om det skulle til at eksplodere med betændelse og alt muligt. Heldigvis er det bare blevet ved smerterne, og de kan lindres med en varmepude. Men det går da fremad. De 'holder ud' længere og længere - og til trods for at de ofte, faktisk hele tiden løber, så er der stadig mere end rigeligt mad til Møvsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar