28 august 2012

Den justerbare kontorstol...

... også kendt som skolebænken. Den er jeg havnet på i disse første dage af ugen. Nu er det ikke en bænk vi sidder på, men derimod nogle lækre kontorstole. Men den er god nok. Jeg er på demenskursus - og det er bare SUPER spændende. Virkelig. Ingen ironiske, sarkastiske undertoner her. Jeg har aldrig i min tid som uddannet - som meget snart tæller 6 år - været på kursus. Jeg er aldrig blevet tilbudt det, nok fordi jeg stort set altid 'bare' har været afløser. Men nu fik jeg budet, også selvom jeg 'bare' er afløser - og det er jeg altså utrolig glad for. Ét er at arbejde med demente, og lære forskellige ting gennem den erfaring man nu får. Men hvor er det dog utrolig spændende at få noget teori omkring demente og deres sygdom også. Demens er jo ikke bare demens.
I dag har vi f.eks. lært at slås - eller okay, ikke ligefrem at slås. Men nænsom afværgelse, hvis vi skulle blive slået, grebet fat i osv. af beboere. Vi har talt om depressioner og delir. I morgen skal vi have om sexualitet og demens - et emne jeg glæder mig MEGET til. Generelt bare ældre og sexualitet. Det er de færreste der tænker på - og VIL tænke på - at sexlyst ikke er noget der  lige forsvinder, bare fordi man nu er flyttet på plejehjem. Det bliver SÅ spændende at høre om, hvis du spørger mig! Kurset er et 5-dages kursus. De første tre dage i denne uge og de sidste to, om en 14 dages tid. Der er fuld forplejning på kurset - og det er altså skønne sager de kan diske op med, i det køkken der. Der er både morgenmad med kaffe/the, så er der middagsmad og så er der eftermiddagskaffe/the med kage. Skønne lækre sager. Til trods for at den fantastiske duft af hjemmebag, nu i to dage har sat sig i mine næsebor, der sidst på eftermiddagen hvor man godt kan mærke at man har siddet stille det meste af dagen, så holdt jeg mig i skindet, og har ingen af dagene spist kage. Wuhu! Er da en smule stolt! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar