22 juni 2010

Dagens eksperiment

Dagens eksperiment = gulerødder til en allergiker.
Dét er mig, det er mig der skulle dømmes til ikke at kunne tåle rå gulerødder (æbler, pærer, nødder, ferskner er også i den pulje - og nogle gange jordbær! ÆV!)
Det er godt og vel 13 år siden, at jeg fik den berømte priktest for at tjekke evt. allergier. Dem var der desværre mange af. Så siden dengang har jeg ikke kunne tage mig en gulerod og gnaske i den, i hvert fald ikke uden at svulme helt op i halsen og blive helt spættet over alt med små ulækre røde prikker. Og er der noget jeg ELSKER, så er det altså gulerødder! Jeg kan KUN tåle de nævnte ting, hvis de har været varmebehandlet, dvs. kogte gulerødder, æbler i en æblekage osv. Det går fint med det. Men rå, så har jeg ikke en jordisk chance. Jeg går jo og gerne vil tabe mig, det er ingen hemmelighed, og leder efter små alternativer til ikke at proppe kæften med alt det usunde i tide og utide. - Og her, havde gulerødder været på sin plads.Idag har jeg så prøvet at dampe nogle gulerødder, og de står så og er ved at køle af nu, for at se om de så kan fungere som gulerods-stænger, sammen med agurker og peberfrugter. Jeg ANER ikke hvordan de bliver, efter de er afkølede. Jeg ved at kogte, kolde gulerødder ikke er så sjove at sidde at gnaske i. Jeg håber at de er bedre, nu hvor de bare er dampet. Er der nogen der har erfaringer med kolde, dampede gulerødder? Er de bare nogenlunde lige så spændende at gnaske i, som alm. rå gulerødder?

2 kommentarer:

  1. Har lige afprøvet en ny opskrift som tilbehør til et lækkert kalkunlår. De smager skønt... også afkølede dagen efter, og dagen efter igen! :-)

    Bagter gulerødder med frisk estragon (fra "Suverænt Sundt" af Sonja Brock & Tina Scheftelowitz):
    Skræl 1800g gulerødder og skær dem i 1x1x6cm stave. Vend dem sammen med 2 hakkede fed hvidløg, 1 dl hvidvin, 1 stor håndfuld friskhakket estragon, 1 spsk. olivenolie, 2 spsk. hvidvinseddike, salt & peber. Bag dem i en bradepande med bagepapir i varmluftsovn ved 200 grader i ca. 35 min. Vend dem halvvejs.

    Bon Appetit!

    SvarSlet
  2. Den bog, har jeg faktisk liggende i køkkenet. Så den skal da helt klart afprøves :)
    Tak for anbefalingen :)

    SvarSlet