03 februar 2013

TYVERI af dyr!

Det er normalt ikke noget jeg som sådan vil fylde min blog med, og begynde at skrive om hver gang der bliver stjålet dyr i det danske land. Men noget i mig sagde at jeg måtte dele det her, da det er en person vi herhjemme kender.

Fredag havde en ilder-opdrætter i Nordjylland indbrud i sit private hjem, og tyvene har uden skrubler taget 18 ildere, bure, transportkasser, godbidde-bøtter osv. Det må have været folk der har vidst hvad de gik efter. Der er taget 3 hanner og 15 tæver - og efter sigende lugter det lidt af at de skal bruges til avl. Alle dyrene er chippet, de er mellem lige under 1 år og op til 6 år. Farverne er lys/mellem/mørk vildfarvet, pastel og albino.

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det indlæg her, det er lidt svært at sidde her i Odense og gøre noget som sådan for opdrætter. Men jeg vil opfordre til at hvis du, kære læser, har dyr og måske skal et smut forbi din dyrlæge, at du evt. lige nævner det, så de kan tjekke op på chipnumre, hvis de får ildere ind. Når man scanner for en chip, så skulle der gerne stå opdrætters navn ved oplysningerne. Dyrene kan nemt være spredt i hele landet, så det er bare med at få ordet ud, så vi forhåbentligt kan få dyrene hjem til deres rette ejermand igen.

Mette, som er opdrætteren bag Evergreens Ildere, har vi et godt kendskab til herhjemme. Hun er en fantastisk kvinde, der gør alt hvad der står i sin magt, for dyrene og gerne sætter dyrene før sig selv. Vi fik selv Gammelmanden fra hende i sin tid, og et af hendes hjertebørn bor også hos os nu, nemlig Alfie. Hun er altid hjælpsom, både hvis man ønsker at øge sin dyre-bestand, men også med almindelige dagligdags råd i forhold til dyrene, og så er det altså lige meget om det er flere år siden man anskaffede sig dyret. Man kan altid ringe. Mette har været ramt af rigtig meget uheld den senere tid. En ulykke der gjorde at hun nu må bruge tid i kørestol. Hun fik for et års tid siden, hvis ikke mere, brændt sin dyrehandel ned, og nu er hun så ramt igen, med dette indbrud. Ingen mennesker fortjener så meget modgang.

7 kommentarer:

  1. Øv hvor træls...
    Anden boldgade: Fandt lige noget til dig, du måske ville finde sjovt til din blog..
    http://global.thebump.com/tickers/FruitTickerChooseBackground.aspx

    SvarSlet
  2. Det gør mig så vred sådan noget - tænker folk ikke på hverken dyrene eller ejerne? Hvordan de stresser, ulykkeliggør og ødelægger alting for dem. :( Der er nok ikke chance for, ilderne er havnet her på øen, men jeg håber, mange læser dit indlæg og giver dyrlægen et praj. Du kan også evt. tippe Aktive Dyrevenner på Facebook, så flere mennesker bliver opmærksomme på det. De er at finde her (under 'fremlyste dyr'): http://www.facebook.com/media/set/?set=a.239005629509003.58004.221329164609983&type=3

    http://line-walking-on-a-thin-line.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke at folk der kan finde på sådan noget, er nogen som overhovedet tænker på hverken dyr eller ejer. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på hvor væmmeligt det er, hvis det er folk hun kender - det er simpelthen for klamt og kan give mig gåsehud!

      Jeg ved at stort set alle steder der kan tippes, er blevet tippet. Det er i hvert fald hvad jeg har kunne læse mig til på div. ilder-sider. Men tak for linket! Jeg var bare nødt til lige at skrive et eller andet om episoden her, så må det hjælpe det, det kan.

      Slet
    2. Lige en update, Line. Kan se at Aktive Dyrevenner ikke vil oprette noget, før der er en skriftlig godkendelse fra opdrætteren, hvis ikke hun selv går ind og gør det. Og hun er helt nede nu, så måske med tiden der bliver oprettet noget derinde?

      Slet
  3. :( Kan godt forstå, hun intet magter p.t. Det er enhver dyreejers mareridt. Er der noget nyt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har desværre ikke hørt noget nyt, andet end det ikke kun er dyrene der er væk, men også mange af hendes ting i hjemmet.

      Slet