13 oktober 2012

Fødselsdagskage // Opskrift


I er en del der har efterspurgt opskriften på den fine farverige kage jeg lavede til min fødselsdag - er endda blevet spurgt om jeg laver på bestilling. Tak for den fine omtale af kagen, det varmede alt sammen - jeg laver dog ikke kagen på bestilling. Det var mit første forsøg med en sådan kage, og heldigvis blev det en succes. MEN hvad jeg kan give jer er den super lette opskrift og fremgangsmåde at lave kagen på.

Opskriften på kagen/bundene har jeg fundet inde hos Lone, som har bloggen Kagemums. Bundene er lavet af en opskrift på Red Velvet Cupcakes.
1 bund svarer til én omgang cupcakes - altså, du laver en portion dej, som hvis du ville lave de 12 cupcakes, men i stedet hælder du dejen i en springform og bager den. Jeg lavede nogle bitte små ændringer i forhold til Lones opskrift, den eneste grund til at jeg gjorde det, var fordi det lige var hvad vi havde, så man kan altså sagtens bruge Lones opskrift, men de kommer her.

Ændringer i opskrift:
60 g stuetempereret alm. smør (anbefales usaltet smør)
150 g sukker
1 æg
½ stang vanillekorn (anbefales vanilleekstrakt)
120 ml kærnemælk
150 g mel
½ tsk natron
1 tsk hyldeblomsteddike (anbefales alm. hvid eddike)

I stedet for kakaopulver og rød frugtfarve, har jeg så brugt en farvepasta, i den farve jeg nu ønskede. Tænker at man sagtens kan bruge alm. frugtfarve.
Hele herligheden har jeg så mixet sammen og til sidst tilsat farven - bruger man farvepasta, så vær forsigtig med at putte for meget i. Hellere lidt ad gangen, så man kan justere. 

Hver bund har jeg bagt enkeltvis, bare for at være på den sikre side - så det er egentligt det der tager længst tid. Bagningen. 

Frostingen var en klassisk smør-creme. Til min kage, på 6 bunde var jeg nødt til at lave dobbeltportion, hvor der blev lidt tilovers. 

Frosting:
150 g smør
250 g flormelis
½ stang vanillekorn
2-3 spsk citronsaft
revet citronskal

Alle ingredienser røres sammen og massen smøres på kagen.

Alle bundene skal være kølet helt af, inden man lægger kagen sammen, ellers smelter frostingen og det hele kan løbe fra hinanden - så hvis du har mulighed for det, så bag bundene dagen i forvejen. 
Så er det ellers bare at lægge kagen sammen. 1 bund, et lag frosting - tykt/tyndt, hvad man nu er til. Anbefaler dog et fint tyndt lag, da der også kommer frosting uden på kagen. Når man har fået lagt kagen sammen, er det bare at dække den til med frosting. Evt. lidt pynt på toppen, kun fantasien sætter grænser. 

Håber det kan bruges - stil endelig spørgsmål, så skal jeg se om jeg kan svare. God fornøjelse! - og en tak til Lone for inspiration. Mangler du ideer til kageprojekter, så kig ind til Lone, der skal man nok finde noget.

2 kommentarer: