01 september 2012

Anerkendelse og andre positive ting

Det er vidst ikke gået nogens næse forbi, at jeg fornyeligt har været på kursus. Jeg har simpelthen fået så mange gode ting med i de første dage af kurset - og mange af dem er bestemt nogle ting jeg kan bruge i mit arbejde med de ældre, men så sandelig også på den private front.
Onsdag skulle vi have om anerkendelse - og om det med at se det positive i tingene, i stedet for - som vi oftest gør - at pointere de negative ting i de forskellige situationer eller i ens hverdag. Underviser kom ind ad døren, præsenterede sig og bad os om at tale sammen to og to, og fortælle om 3 gode ting, der var sket dagen før. Ehm ja, så skulle tænkeboksen lige kobles til - og da det var gjort, blev jeg faktisk overrasket, for jeg fandt lynhurtigt 3 ting, som jeg fortalte min kollega om - og hun blev helt glad i låget af at høre mig tale om de 3 ting. De 3 ting var fra tirsdag, hvor jeg jo var i fitness, vandt en give away og endelig fik pengene tilbage, fra den gang jeg købte sko på en svindler hjemmeside.
Efter den opgave var jeg faktisk glad og yderst positiv resten af dagen - det gjorde et eller andet i mig, det der med at fremhæve de GODE ting der sker i løbet af dagen, fremfor at være sur og tvær over de ting som måske ikke er lykkedes den dag. Jeg har taget det til mig, det med de tre ting. Hver aften inden jeg lægger mig til at sove, tænker jeg lige over 3 gode ting dagen har budt på - og ved i hvad? Man sover faktisk meget bedre, når man har en positiv indstilling inden man falder i søvn - JEG gør i hvert fald!
Jeg lærte rigtig meget af dagen med anerkendelse. Det er faktisk de færreste mennesker, der kun roser folk for det de gør godt og undlader at påpege deres fejl og mangler. Vi mennesker er langt bedre til at ytre os om andre folks fejl og mangler - og fortælle dem hvad det er de gør forkert. I stedet, så burde alle, rose og fortælle hvad folk er gode til, hvad de gør rigtigt - anerkende dem! Vi fejler alle indimellem, men det er aldrig rart at få at vide af andre, hvad de synes man gør forkert. Det er lidt som et slag i ansigtet. Det er meget sjovere at høre på, hvad man er god til - hvad det er der virker for en. Noget andet er så det med at kunne tage imod ros og få anerkendelse. Jeg står stadig og rødmer fuldstændig, hvis folk påpeger hvad de synes jeg gør godt, f.eks. på arbejdet. Og så begynder jeg at fnise som en lille skolepige og siger "Årh, hold så op, jeg kan ikke holde til det" - den er sikker hver gang, har gjort det alle de gange jeg er blevet rost. Arghmen altså. Grow up, Lisa!

Gårsdagens 3 positive ting: 
- Fik en god løn, så vi ingen økonomiske bekymringer burde få i denne måned.
- Cyklede til og fra Rosengårdscentret, fremfor at tage bussen. En tur på 8.14 km.
- Har fået helt styr på fødselsdagsfejringen i oktober. Nu er det bare at vente!

The power of positive thinking - lånt herfra.

Hvad er dine 3 positive ting, fra i går?

2 kommentarer:

  1. 1. Vi var på loppemarked, hvor vi fandt en masse fine ting til Lilli: tøj, legegulv, pusletaske, bøger osv. - og vi kom kun af med 200,-!
    2. I stedet for at smutte på McD og spise frokost, kørte vi hjem og spiste rugbrød.
    3. Jeg samlede nedfaldsæbler fra træet i haven og lavede æblegrød, som jeg lavede til gammeldags æblekage, og fik rigtig meget ros for :)

    SvarSlet